Sunday, February 8, 2009

Aku Bangsa Melayu!

Demonstrasi Jalanan” sedap atau tak aku tak tau.. yang aku tau ini bukan budaya Orang Melayu.. apa dah jadi dengan sikap tolak ansur dalam diri Orang Melayu… apakah dah tidak ada lagi ucapan “Mengalah bukan bererti kalah”… apakah sudah lenyap perasaan hormat menghormati antara Orang Melayu… sudah lupakah bahawa satu ketika dahulu setiap Raja Melayu itu adalah pemerintah untuk orang Melayu sama ada dalam keadaan senang atau susah… Bangsa lain.. diaorang takde Raja.. diaorang tak kisah sebab yang jadi Raja tu bukan dari bangsa mereka… pedulik apa dengan Orang Melayu…


Aku rasa malu dengan budaya baru orang Melayu sekarang nie… bertapa “murahnya” MARUAH ORANG MELAYU boleh dilelong ditepi jalan… dengan semangat berkobar2 kat tepi jalan cuba menunjukan perasaan tidak puas hati, merasakan apa yang dah terjadi sepatutnya tak terjadi… menolak sekeras kerasnya takdir… apa niee dah gila ke?.. Orang Melayu beria-ria berarak, berkumpul tepi jalan, kena tangkap, tido lokap tinggal anak bini yang tak tau apa dah jadi kat laki, sepanjang hari bercerita bertapa ghairahnya melawan takdir… betul2 Orang Melayu dah GILA!!!… mana Maruah Orang Melayu… Ketahuilah bahawa bertapa gembiranya bangsa lain kerana dapat menkuda-kuda Bangsa Orang Melayu…


BANGSA MELAYU lupa bahawa mereka sekarang dijadikan kambing tak kira apa warna, dan dikertawakan oleh bangsa lain.. mereka berkumpul beramai2 cuba melahirkan perasaan tidak puas hati… tapi tidak ada bangsa lain yang ikut serta?… ada tak ketua mereka yang mengetuai mereka?… ada tak yang akan membela mereka sekiranya dibawa kemakhmah atau untuk dijamin keluar lokap?… jawapannya “TIDAK ADA” dan JANGANLAH HARAP!!!… anak binilah susah kesana sini berhutang sebab nak keluarkan laki yang bergelar bapak yang sepatutnya mengajar anak beradap dan bertanggung jawab.


MASJID… satu tempat dimana dimuliakan ALLAH sebagai tempat beribadat dan tempat untuk memuji2Nya telah bertukar kepada Garisan Permulaan untuk memulakan gerakan dan tempat berlindung sekiranya keinginan berdemostrasi terhalang… Maha Suci Allah Tuhan Yang Maha Besar… satu bangsa yang telah lupa diri dan dah tak tau malu - Orang Melayu, menggunakan kemudahaan ini untuk beribadat dan mengotorinya semula dengan ego Orang Melayu sendiri… aku tak paham!!!


Pasal apa tak mulakan pertunjukkan ini dengan diketuai oleh kepala2 mereka di Kuil2 Hindu atau di Tokong2 Cina atau di taman permainan kanak2…. Kenapa di Masjid???... Bodohnya Orang Melayu sekarang!!! Makin bodoh bila dalam 10 orang yang kena tangkap takde sorang pon bangsa lain.. takde sorang pon kepala ketua mereka yang menggalakan pertunjukan ini kena tangkap sekali… maka hidup2lah Orang Melayu kena BODOH… betul2 dalam rangcangan “Lu Kena Beb!!!!”....


Pada aku cukuplah apa yang dah jadi kat negeri Perak tu.. jadikanlah sempadan penamat dan lepas nie banyak pemimpin Melayu akan bukak mata lepas apa yang dah jadi … cuba bawa bersabar kerana setiap satu ujian yang dapat diatasi dengan sabar aku percaya Allah akan mengantikannya dengan 10 kali kegembiraan insyallah…. Cuma aku rase tak beberapa suka ngan satu budaya baru nie yang dah menular dan akan menjadi trend pada bangsa Melayu masa akan datang… mintak jauhlah anak2 aku... semoga mereka menjadi Pejuang yang berani kerana benar...

5 comments:

CorneaMelayu said...

aku tak paham kenapa yg buat keje keje bodoh tu semacam tak ingat Tuhan...mcm tak percaya pada Qada' & Qadr..
Diorg tak perasan ke bila masuk lokap anak bini susah, mak bapak susah..ada pemimpin/penganjur kerja2 bodoh tu dapat susah?!!..ada pemimpin diorg tu tlg jamin diorg keluar lokap?!!...xde!!..nak pi jenguk/melawat kat lokap pun tak!!!...

Ahhh!!!...aku benci, malu tgk kebodohan bangsa aku sendiri!!!..Pakai Kupiah, pakai ketayap, yang pakai kain pelikat pun ada..!!!...Aku malu sebab diorg semacam menunjukkan kelemahan bangsa & agama!!!...

Yang nak saman Sultan, sepatutnya dilucutkan kewarganegaraan sejak lama dulu!!!...sebab dia dah lama mengaggugugat negara aku, bangsa aku dan agama anutan aku!!!...

Pada yang rasa tak suka dgn apa yg diorg dapat, kecapi kat Tanah Melayu ni, Korang boleh BLAHHHH!!!...hijrah atau pulang ke negara asal nenek moyang korang!!!...Bangsa aku tak penah jemput bangsa korang dtg ke Tanah Melayu!!!! Nyahhhh!!!!

aYu MaCCa said...

Org atasan yg gila kuasa..arg bawahan yg susah(masuk lokap..sakit mata.hahahaahaaa..BODOH nak Mampus!!!)
yang nak saman raja ni pon satu..nak kata BODOH dah jadi peguam, skolah tinggi2 masuk U..mmm ntah ler..memang BODOH kot!!!
macam x masuk akal pon ader perangai diorg ni..nak kene "tulah" raja aper?

aku sokong ngan abg pojie..opsss rileks abg..ni dah sensitif nie..

hedgebeewhy said...

mediapun satu hal, suka mengapi apikan dan membesar besarkan isu, suka melihat huru hara baru ada berita, baru surat kabar laris. Kadang2 rakyat tersepit, tertipu, terkeliru mana betul, mana salah.

Suka tengok kerajaan Kelantan, aman dan damai serta amanah.

Peri Ungu said...

ok, memang saya setujulah dengan post ni and comments kat atas ni. TAPI yang saya tak setuju nye, napa la font nye halus mulus sangat. Sila perbesarkan. sekian

Anonymous said...

Aku rasa mereka salah faham dengan konsep Amar Makruf Nahi Mungkar dan juga hadis Rasullullah berkenaan mengubah kemungkaran dengan tangan, lisan dan hati.

Ada pun amar ma'ruf nahi mungkar tu wajib bagi org yang mampu, tapi hendaklah punyai sifat²;

Berilmu
Lemah Lembut
sabar

sesuai dengan sabda nabi;

“Sesungguhnya tidaklah lemah lembut ada pada sesuatu kecuali akan menghiasinya, dan tidaklah dicabut (hilang) dari sesuatu kecuali akan membuatnya jelek.” (HR. Muslim)

dan firman Allah;

“Dan suruhlah (manusia) mengerjakan yang baik dan cegahlah (mereka) dari perbuatan yang mungkar dan bersabarlah terhadap apa yang menimpamu. Sesungguhnya yang demikian itu termasuk hal-hal yang diwajibkan (oleh Allah).” (QS. Luqman: 17)

Renung²kan dan selamat beramal...!

the elf,
kalau nak besarkan font tekan 'ctrl' dan '+' serentak.