Tuesday, May 30, 2017

Ceritera Zaman Posa Kanak-kanak : Part 1


..salam ramadhan..

Hari kita menjalani ibadah berpuasa untuk hari ke-4, kenangan ketika berpuasa zaman kanak-kanak gua memang penuh perit maung, jalan berliku-liku eerk pose bukak peti ais pon ada.. hehehe nie gua share.. 😅✌️

Puasa zaman gua dulu-dulu bukan zaman pose yang-yang yok.. tak main laa bukak-bukak periok nie.. masa zaman kanak-kanak laa.. yang selalu terjadi adalah puasa yang-yang bukak peti sejokkk hehehe..😝

Kisah nie terjadi pada diri sendiri lar, tapi masa tu usia baru 7-8 tahun, derjah 2 laa lebih kurang... Zaman tu sekolah rendah gi tengah hari balik petang.. jalan kaki jaa.. Jarak sekolah dengan rumah lebih kurang 1km ( pengiraan mengikut faktor saiz dan usia time tuu laa ) ..jauhhhhh ooooit.. dah lar klu nak ke sekolah jalan dia cam kena mendaki takde jalan landai-landai nie..

So masa bulan pose nie lah yg paling mencabar..pergi sekolah tengah hari, tengah panas haus plak tuuu.. Kumur-kumur mulut dgn air paip dah banyak kali dah.. yang beberapa kali tertelan dah tak terkira dah.. hehehe alih-alih ada satu haritu balik sekolah petang tuu.. adik gua sound "..along dalam peti ais tuu mak ada simpan kan ais-cream conetto.." Perghhh naik juling bijik mata dengar habuan berbuka puasa nanti sbb berpuasa hari nie.. Semangat!!

Tapi hati masa nie dah tak tenteram, resah, gelisah, tertanya3 ais cream jenis aper, colelat ker vanilla ker stwoberry.. "ermm kena check nie.." bisik ati gua.. Bila bukak peti ais ..tuuu diaaa ais cream vanilla cokelat.. Gembira nya bukan kepalang hari nie menyanyi2 sambil mengayuh basikal, belum sempat berganti uniform sekolah.. hilang segala kehausan segala penat lelah berjalan kaki pergi balik sekolah.. terasa nyaman sekali bila ianya melalui tekak yang kehausan nie.. Erkkk jap...!!!
"...along!!..kao tak puase eeeehhh.. aku cakap kat emak.." Hah!!!.. bila masa aku makan nie... dah tinggal sarung dia jer huhuhuhu... hemm sudah nya org lain berbuka pose aku sorang2 kena tunggu diaorg abis makan bru aku dapat makan.. Lapaq ooooiit ape ingat ais cream tuu bole kenyang ker..ngerrr!! ..sumpah nyesal!!..😅✌🏼

#ramadhanzamankanakkanak
#terimakasihmak
#ceritatakpose
#cucuatukabah

p/s: sori takmo google gambo ais creem tuu takut terjadik balik.. hangpa nak carik sendiri kat google hehehe

No comments: